گیت لب چیست؟ ✔ معرفی و آشنایی با پلتفرم GitLab
گیت لب (Gitlab) چیست؟

گیت لب چیست؟ ✅ معرفی و آشنایی با پلتفرم Gitlab

فهرست مطالب

با گسترش استفاده روز افزون استفاده از اینترنت، روش های ذخیره سازی فایل های کاربران نیز تغییر کرده است. سالها پیش، مردم بیشتر دیسک های فیزیکی را برای ذخیره و مدیریت پروژه ها و کار خود ترجیح می دادند. اما امروزه برنامه های گیت لب و گیت هاب که توسط نرم افزارهای پیشرو مانند Git ارائه می شوند، نیاز به دیسک های فیزیکی را از بین می برند.

چنین نرم افزارهایی که هر لحظه در محیط آنلاین امکان دسترسی به آن را دارید، تجربه کاربری را بسیار بهتر می کند. گیت لب و GitHub نیز به عنوان نرم افزارهایی با هدف بهبود تجربه کاربر توجه را به خود جلب می کنند. لازم به ذکر است که Git امکان مشارکت متفاوت و کار همزمان در پروژه های توسعه یافته توسط انفورماتیک را فراهم می کند.

 

گیت (Git) چیست؟

Git که توسط لینوس توروالدز، بنیانگذار لینوکس تولید شده است، یک سیستم مدیریت کنترل و کد منبع است که در فرآیندهای توسعه نرم افزار استفاده می شود. این سیستم که اولین نسخه آن در سال 2005 منتشر شد، اساساً به شما کمک می کند تا پروژه هایی را که در حال نوشتن هستید به جای ذخیره روی هارد دیسک یا رایانه در اینترنت نگهداری و کنترل کنید.

این نرم افزار که به شما امکان می دهد در هر زمان به هر نسخه از پروژه خود دسترسی داشته باشید، همچنین به چندین نفر اجازه می دهد تا به طور همزمان روی یک پروژه کار کنند. بنابراین، تبادل کدها بسیار آسان می شود. گیت که می تواند به صورت آفلاین نیز مورد استفاده قرار گیرد، به دلیل عملکرد سریع و مصرف فضای کم، اغلب توسط کاربران ترجیح داده می‌شود.

با توسعه پروژه هایی که روی آنها کار می کنید، پیگیری آنها از بسیاری جهات دشوار می شود. اگر می خواهید به نقطه خاصی از پروژه برگردید و خطا را تشخیص دهید یا کار خود را ایمن نگه دارید، باید یک نسخه پشتیبان (بکاپ) تهیه کنید. توصیه می‌شود از Git مخصوصاً در مراحل بعدی پروژه‌ها استفاده کنید، زیرا این پشتیبان‌گیری‌ها هم از نظر فضای اشغال شده و هم از نظر اندازه مشکلات بسیار دشوار می‌شود.

گیت لب (GitLab)

 

گیت هاب (GitHub) چیست؟

گیت هاب یک سرویس ذخیره سازی است که برای پروژه های کاربرانی که ترجیح می دهند از Git در میان گزینه های سیستم کنترل نسخه استفاده کنند کاربرد دارد. GitHub یکی از ارجح ترین سرویس های ذخیره سازی برای پروژه های منبع باز است.

GitHub که نقش یک مخزن از راه دور را در سیستم‌های کنترل نسخه بر عهده می‌گیرد، ساختاری را نشان می‌دهد که در آن برنامه‌نویسانی که می‌خواهند پروژه‌هایی از نقاط مختلف جهان ایجاد کنند، بسیار راحت تر است و به کار تیمی بسیار کمک می‌کند.

اولین چیزی که هنگام استفاده از GitHub باید به آن توجه کرد، نام پوشه اصلی است. پس از ایجاد حساب کاربری، پروژه ای که توسط شما میزبانی می شود با نام هایی مانند شاخه، فورک و مخزن شناخته می‌شود.

به عنوان مثال، فورک به معنای کپی کردن یک مخزن ساخته شده توسط شخص دیگر است و در عین حال به معنی آماده کردن آن برای شبیه سازی در رایانه است. در پروژه هایی که از طریق GitHub ساخته می شوند، برنامه نویسان می توانند پروژه خود را آزمایش کنند، کد تولید شده توسط برنامه نویسان دیگر را با کد خود مقایسه کنند و بر روی سایر جنبه های کار خود تمرکز کنند. علاوه بر این، این سرویس ذخیره سازی از راه دور توسط بسیاری از زبان های برنامه نویسی پشتیبانی می شود.

 

پیشنهاد مطالعه بیشتر: مقاله “بهترین ابزار های دواپس” را مطالعه کنید >

 

گیت لب (GitLab) چیست؟

تفاوت بین گیت لب و GitHub بسیار مهم است. گیت لب را میتوان به عنوان یک برنامه مخزن Git مبتنی بر وب تعریف کرد. این سرویس یک انبار با یکپارچه سازی مداوم (CI)، تحویل مداوم (CD)، ضبط خطا، بررسی کد و پشتیبانی ویکی کار می کند. در ابتدا، اکثریت قریب به اتفاق GitLab با زبان برنامه نویسی روبی نوشته شده بود.

بزرگترین تفاوت GitLab در مقایسه با GitHub این است که شامل گزینه هایی مانند ذخیره سازی نامحدود کد، فضای نامحدود دیسک و تداوم کد است. گیت لب به شما این امکان را می دهد تا با استفاده از فناوری Git، کدهای خود را به صورت رایگان در سرورهای راه دور باز نگه دارید. پیت لب اساساً یک نسخه منبع باز GitHub است.

گیت لب که به صورت رایگان به شما امکان میزبانی کد خصوصی را می دهد و دارای سیستم مدیریت تقاضای بسیار خوبی است. بنابراین، با یک سیستم مدیریت اضافی (Redmine، J October و غیره) می توانید به تمام کارهای خود بپردازید. علاوه بر این، با کمک این سرویس ذخیره سازی، می توانید تعداد نامحدودی مخازن خصوصی و متن باز ایجاد کرده و به صورت رایگان در سرورهای گیت لب ذخیره کنید.

GitLab با گنجاندن تمام توابعی که GitHub به کاربران وعده می دهد توجه را به خود جلب می کند. علاوه بر همه این توابع، این واقعیت که برای استفاده از کدهای ویژه نیز باز است، گیت لب را در بین کاربران محبوب می‌کند. همچنین لازم به ذکر است که در نسخه رایگان این سرویس، سرویسی وجود دارد که تنها با نصب آن بر روی سرورهای خود، کاربران داخلی می توانند به آن دسترسی داشته باشند.

وب سایت گیت لب

 

 

چرا باید از گیت لب (Gitlab) استفاده کنیم؟

گیت لب توسط متخصصان فناوری اطلاعات به منظور انجام یک پروژه نرم افزاری به صورت تیمی ایجاد شده است. شما می توانید از طریق وب سایت رسمی بدون نیاز به نصب بر روی رایانه خود، به صورت رایگان از این سرویس استفاده کنید. اگر می‌خواهید GitLab را روی سرور خود نصب کنید، می‌توانید با کمک ویژگی‌های جدید، بدون پرداخت هزینه نصب کنید.

استفاده از GitLab که دارای فضای دیسک نامحدود و گزینه های ذخیره کد نامحدود برای پروژه هایی است که با مشارکت کاربران مختلف آماده می شود، تجربه کدنویسی را از بسیاری جهات به سطح بالاتری می برد.

گیت لب

 

جمع بندی

گیت لب نیز یک سرویس مشابه گیت هاب است، اما فراهم کردن قابلیت‌هایی مانند ذخیره سازی نامحدود کد و فضای دیسک نامحدود از ویژگی‌های آن است. این سرویس به کاربران این امکان را می دهد تا پروژه های خود را به صورت رایگان در سرورهای گیت لب ذخیره کنند و از امکاناتی مانند CI/CD نیز بهره مند شوند.

استفاده از گیت لب به کاربران امکان می دهد تا به صورت تیمی و هماهنگ، پروژه های نرم افزاری خود را مدیریت کنند و با استفاده از ویژگی‌های جدید آن، تغییرات مورد نیاز را اعمال کنند.

 

برای مطالعه سایر مقالات دواپس اینجا کلیک کنید >

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
× پشتیبانی واتساپ