مهندس دواپس کیست؟ + حقوق و درآمد مهندس DevOps 💻
مهندس دواپس کیست؟

مهندس دواپس کیست؟ + حقوق و درآمد مهندس DevOps

فهرست مطالب

مهندس دواپس کیست؟

مهندس دواپس یک متخصص حرفه ای است که به چرخه عمر توسعه نرم افزار مسلط است و دانش گسترده ای از ابزارهای اتوماسیون برای توسعه خطوط دیجیتال، به ویژه خطوط CI/CD دارد. مهندس دواپس با توسعه دهندگان و پرسنل IT برای مدیریت انتشار کد در محیط های تولید نرم افزار همکاری نزدیک دارد.

علاوه بر این، مهندسان DevOps ممکن است در ابتدا حرفه خود را به عنوان توسعه دهندگان شبکه آغاز کرده باشند. از طرف دیگر، برخی از آنها نیز کار خود را به عنوان مدیران سیستم و با اسکریپت نویسی و کدنویسی شروع کردند و در نهایت به سمت سایر موقعیت های شغلی در بخش توسعه هدایت شدند. این نقش مستلزم ساده‌سازی همکاری بین تیم‌های توسعه و عملیات برای افزایش کارایی و بهره‌وری است.

علاوه بر این، مهندسان DevOps وظیفه دارند از طریق یکپارچه سازی کد و استقرار خودکار از ثبات، امنیت و مقیاس پذیری زیرساخت اطمینان حاصل کنند. مسئولیت های آنها شامل پیاده سازی ابزارهای نظارتی برای ردیابی عملکرد سیستم، شناسایی مسائل بالقوه و بهبود فرآیندهای عملیاتی کلی با پرورش فرهنگ اتوماسیون است.

نقش ها و مسئولیت های شغلی مهندس دواپس:

اجازه دهید ابتدا نقش های مختلف را همراه با توضیحات آنها فهرست کنیم:

DevOps Evangelist: افسر اصلی (رهبر) و مسئول پیاده سازی دواپس.
Release Manager: ویژگی‌ها و امکانات جدید را منتشر می‌کند و از ثبات محصول پس از انتشار اطمینان می‌دهد.
کارشناس اتوماسیون: فردی که مسئول دستیابی به اتوماسیون و هماهنگ سازی ابزارها است.
توسعه دهنده یا تستر نرم افزار: کسی که کد ها را توسعه داده و آنها را آزمایش می کند.
تضمین کیفیت: کسی که کیفیت محصول را تضمین می کند و نیاز سنجی آنرا بررسی میکند.
مهندس امنیت: کسی که همیشه امنیت و سلامت محصول را زیر نظر دارد

اکنون که می‌دانید یک مهندس DevOps چه کسی است، و با نقش‌ها و مسئولیت‌های مختلف یک مهندس دواپس آشنا شدید، لازم است مواردی که برای تبدیل شدن به مهندس دواپس انجام دهیم را بررسی کنیم.

نقش ها و مسئولیت های شغلی مهندس دواپس - مهندس دواپس کیست؟

یک مهندس DevOps چه کاری انجا می‌دهد؟

تیم های توسعه و تیم های عملیات فناوری اطلاعات می توانند مهارت ها و اهداف متفاوتی داشته باشند. توسعه دهندگان می خواهند ویژگی های جدیدی را به یک برنامه اضافه کنند، در حالی که تیم های عملیاتی می خواهند ثبات یک برنامه را پس از انتشار حفظ کنند.

دواپس در مورد یکسان سازی و اتوماسیون فرآیندها است و مهندسان DevOps در ترکیب کد، نگهداری و مدیریت برنامه ها نقش اساسی دارند. همه این وظایف نه تنها به درک چرخه های عمر توسعه، بلکه فرهنگ دواپس و فلسفه، شیوه ها و ابزارهای آن متکی هستند.

در یک محیط چابک، توسعه‌دهندگان، مدیران سیستم و برنامه‌نویسان می‌توانند روی یک محصول کار کنند، اما اطلاعات لازم برای اینکه از کاربردی بودن و با ارزش بودن آن برای کاربران مطمئن شویم را به اشتراک نمی‌گذارند.

برخی از سازمان‌ها ممکن است افراد حرفه‌ای را برای “اجرای دواپس” در جریان کاری خود استخدام کنند، اما از آنجا که اجرای موفق DevOps به تغییرات در فرهنگ و فرآیند های سازمان بستگی دارد، این ممکن است تنها باعث عمیق‌تر شدن شکاف بین توسعه‌دهندگان و تیم‌های عملیاتی شود. در اینجاست که مهندسان دواپس باید وظایف خود را به درستی انجام دهند تا از ایجاد این شکاف ها جلوگیری کنند و کمک کنند تا دواپس به درستی اجرا شود.

 

اگر معنای دواپس را نمی‌دانید، می‌توانید مقاله دواپس چیست؟ را مطالعه کنید >

 

مهارت های یک مهندس دواپس چیست؟

مهارت های کلیدی و مهم یک مهندس DevOps شامل این موارد است:

  1. آشنایی با یک یا چند پلتفرم ابری (مانند AWS، Azure، GCP)
  2. دانش عملی خوب از مدیریت و پیکربندی و ابزارهای استقرار (مانند Puppet، Ansible، Chef، Terraform و…)
  3. مسلط به اسکریپت نویسی و گردش کار Git و Git workflows
  4. تجربه در توسعه خطوط یکپارچه سازی دیجیتال پیوسته/ تحویل مستمر (CI/CD)

حالا که آموختیم یک مهندس دواپس کیست بهتر است بدانیم که درآمد این شغل بسیار مهم و کاربردی چقدر است.

درآمد و حقوق مهندس دواپس

مهندس DevOps به طور گسترده به عنوان یکی از پرسودترین مشاغل در سطح جهان شناخته می شود. با این حال، حقوق و دستمزد برای این شغل به دلیل عوامل متعدد تأثیرگذار مانند اندازه و شهرت شرکت، مهارت شخصی و تجربه مهندس و همچنین موقعیت جغرافیایی فرصت شغلی می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد.

در حال حاظر حقوق مهندس دواپس در ایران بسته به موقعیت جغرافیایی، شهرت شرکت، سابقه و مهارت شخصی بین 10 الی 50 میلیون تومان است، اما لازم است بدانید که درآمد این شغل در سایر کشور ها نیز بسیار قابل توجه است.

بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده از 18434 کارمند، کاربر در وب سایت Indeed در 36 ماه گذشته، طیف گسترده‌ای از درآمدهای بالقوه برای مهندسان DevOps وجود دارد. این طیف گسترده شامل حقوق در بازارهای مختلف در مناطق و صنایع مختلف می شود.

همچینین براساس آمار وب سایت Glassdoor درآمد مهندسان دواپس در ایالات متحده آمریکا بین 103 الی 149 هزار دلار در سال است:

حقوق مهندسان دواپس - مهندس دواپس کیست؟

به طور کلی، تمرکز بر اتوماسیون و همکاری در دواپس باعث افزایش تقاضا برای متخصصان دارای این مهارت‌ها شده است. در نتیجه، افرادی که دانش تخصصی و تجربه عملی در ابزارهایی مانند Docker، Kubernetes، Ansible و Jenkins دارند، اغلب می‌توانند شانس بیشتری برای استخدام و حقوق بهتر داشته باشند.

توجه به این نکته مهم است که در حالی که محدوده دستمزد می تواند بر اساس شرایط بازار و صلاحیت های فردی متغیر و متفاوت باشد، دنبال کردن یک حرفه خاص در مهندسی دواپس درآمد ها و پاداش های مالی قابل توجهی را برای کسانی که مهارت فنی خود را در این زمینه ارتقا داده اند ارائه می دهد.

جمع بندی

یک مهندس دواپس در چرخه عمر توسعه نرم افزار و ابزارهای اتوماسیون خطوط دیجیتال مهارت دارد. مهندسان DevOps انتشار کد را مدیریت می کنند و با تیم های IT و توسعه همکاری می کنند تا کارایی و بهره وری را افزایش دهند. مهندسان DevOps از طریق یکپارچه سازی کد و استقرار خودکار، ثبات زیرساخت، امنیت و مقیاس پذیری را تضمین می کنند. آنها ابزارهای نظارتی را اجرا می کنند و فرهنگ اتوماسیون را برای بهبود فرآیندهای عملیاتی پرورش می دهند.

نقش های شغلی مهندس دواپس شامل DevOps Evangelist، مدیر انتشار، متخصص اتوماسیون، توسعه دهنده یا تستر نرم افزار، تضمین کیفیت و مهندس امنیت میباشد. DevOps Evangelist اجرای دواپس را مدیریت می کند، مدیر انتشار از ثبات محصول اطمینان حاصل می‌کند، متخصص اتوماسیون به اجرای اتوماسیون کمک میکند و ابزارها را همگام سازی می کند، و مهندس تضمین کیفیت، کیفیت محصول را تضمین می کند.

شما میتوانید برای یادگیری کامل مهارت دواپس در دوره های آموزشی ما شرکت کنید.

 

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
× پشتیبانی واتساپ