بازار کار دواپس ✔ آیا متخصص DevOps بازار کار خوبی دارد؟
بازار کار دواپس

بازار کار دواپس ✅ آیا متخصص DevOps بازار کار خوبی دارد؟

فهرست مطالب

در دنیای رو به رشد فناوری اطلاعات، دواپس به عنوان یک رشته حیاتی ظهور کرده است که شکاف بین توسعه و عملیات را پر می کند و کمک شایانی به ایجاد اتوماسیون می‌کند. با ظهور دواپس، به طور طبیعی افزایش تقاضای بازار و شرکت ها برای استخدام یا به کارگیری مهندسان دواپس افزایش یافته است و بازار کار دواپس نیز گسترش یافته است. با این حال، این سوال همچنان ادامه دارد: آیا دواپس اشباع شده است؟ بیاید در این مقاله به این سوال پاسخ دهیم.

 

کمیت در مقابل کیفیت: مشکل اصلی در بازار کار دواپس

یکی از تصورات غلط رایج در مورد بازار کار دواپس این است که هجوم مهندسان دواپس نشان دهنده یک بازار اشباع شده است. اما در حقیقت کیفیت مهارت و کار کردن این مهندسان بسیار مهم است. نوشتن عبارت «مهندس دواپس» در رزومه لزوماً به معنای داشتن مهارت در این زمینه نیست. بسیاری از افراد فقط چند تا از ابزار های دواپس را یاد گرفته اند و خود را متخصصان DevOps کاملاً حرفه ای می دانند.

در واقع، بهترین مهندسان DevOps دارای درک جامعی از کل چرخه عمر توسعه، از ایجاد کد تا استقرار و فراتر از آن هستند. آنها در اتوماسیون فرآیندها، تقویت همکاری و اجرای فرهنگ بهبود مستمر مهارت دارند.

 

تأثیر و جایگاه مدرک در بازار کار دواپس

در حالی که مدرک و گواهینامه های مختلف مزایای خود را دارند، تنها تکیه بر مدرک می تواند گمراه کننده باشد. برخی از مهندسان مشتاق دواپس، کسب مدرک را بر کسب تجربه عملی در اولویت قرار می دهند. در نتیجه آن شاهد یک نیروی کار با مدرک اما فاقد مهارت های عملی مورد نیاز برای دواپس خواهیم بود.

گواهینامه ها و مدرک می توانند ارزشمند باشند، اما باید مکمل دانش عملی باشند، نه جایگزین آن. یک مهندس دواپس دارای مدرک به همراه تجربه عملی یک دارایی بزرگ در هر سازمان و شرکت است. بنابراین در بازار کار دواپس مدرک + مهارت عملی نقش اساسی دارد.

 

رشد و نفوذ مهارت دواپس

برخلاف نگرانی‌ها در مورد اشباع بیش از حد، تقاضا برای متخصصان دواپس همچنان در حال افزایش است. از آنجایی که صنایع و شرکت ها بیشتر به مزایای  DevOps پی برده اند، نیاز به مهندسان DevOps ماهر به طور فزاینده‌ای افزایش یافته است.

به جای اینکه سایر متقاضیان را به عنوان رقبای مستقیم نگاه کنید، تصویری بزرگتر را در نظر بگیرید. بازار کار داوپس رو به رشد به این معنی است که سازمان ها دائماً به دنبال افراد ماهر هستند تا بتوانند در زمینه فناوری اطلاعات پیشرفت کنند و وضعیت اتوماسیون خود را بهبود دهند.

 

بررسی بازار کار دواپس در ایران در سال 1402

در بررسی بازار کار دواپس در وب سایت های استخدام ایران نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که بر خلاف گذشته که بیشتر شرکت هایی مثل اسنپ، دیجی کالا و… به دنبال متخصصین و مهندسین دواپس بودند، شاهد این هستیم که شرکت های کوچک، استارتاپ ها و سازمان هایی که شناخته شده نیستند نیز به دنبال متخصصی دواپس هستند.

این نشان دهنده این است که بازار دواپس در ایران رو به رشد است و فرصت های زیادی برای استخدام شما به عنوان متخصص دواپس در سازمان ها و شرکت های مختلف وجود دارد.

برای مثال تصویر زیر تنها تعدادی از آگهی های استخدام متخصصین دواپس در وب سایت کاریابی جابینجا را نشان میدهد:

بازار کار دواپس در ایران - جابینجا

در تصویر زیر نیز مشاهده می‌کنید که فرصت های شغلی بیشتری نیز برای متخصصین دواپس وجود دارد:

بازار کار دواپس - جابینجا

شما میتوانید بار کار دواپس را در سایر پلتفرم های کاریابی ایرانی مثل ایران تلنت، ایران استخدام و… بررسی کنید.

 

بررسی بازار دواپس در خارج در سال 2024

در بررسی بازار دواپس در سایت کاریابی  Indeed نیز همانند ایران شرکت های استارتاپی و شرکت های کمتر شناخت شده نیز به اهمیت استفاده از دواپس برای بهبود اتوماسیون و فرایند توسعه و عملیات پی برده اند.

نکته قابل توجه این است که تعدادی از شرکت های خارجی حتی به دنبال استخدام متخصصین دواپس به صورت دور کار و هیبرید هستند و حقوق ها و دستمزد های بالایی نیز پرداخت میکنید، مانند تصویر زیر که شرکت Albertsons Companies در ایالت کالیفرنیا در آمریکا:

بازار کار دواپس در خارج

 

جمع بندی

در نتیجه، بازار کار دواپس اشباع نشده است، بلکه بازار در حال تحول  و رشد است. مهندسان مشتاق دواپس با تأکید بر تجربه عملی، پرورش درک عمیق از اصول دواپس و توانایی‌های حل مسئله می‌توانند جایگاه خود را در بازار کاری پویا و پر رونق تضمین کنند.

از آنجایی که صنایع و شرکت های همچنان از DevOps استقبال می کنند، تقاضا برای متخصصان ماهر ادامه خواهد داشت. کلید موفقیت یک مهندس دواپس فقط روی کاغذ نیست، بلکه بهبود مستمر و نوآوری است که فلسفه دواپس را تعریف می کند.

شما می‌توانید برای یادگیری جامع و حرفه ای دواپس در دوره های آموزشی دواپس ما شرکت کنید >

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
× پشتیبانی واتساپ